Per què serveix la música? M’ho he demanat moltes vegades. Ningú no m’ho ha explicat mai. Tothom diu que la música és molt important i de gran valor en la formació dels nens i nenes. Però els responsables d'educació o ensenyament o com n'hi vulguin dir no s’ho deuen creure gaire perquè les hores d’aprenentatge que permeten dedicar-hi a l'escola, els recursos que disposem o l'atenció que se'ns dispensa als que ens hi dediquem no abonen pas aquesta idea.
Jo sé per què em serveix a mi la música, i tinc la intuïció de per quines coses pot servir a l’altra gent. En primer lloc, ja sabem que la música té una dimensió social. Com a espectadors o com a intèrprets facilita la comunicació i el contacte entre persones: al voltant de la música he viatjat, he conegut gent, he fet amics, he ballat a la Festa Major... fins i tot he après geografia, idiomes, cultures... i segur que em deixo coses.
Pel que fa a l’aprenentatge, diria que la primera cosa que fa valuós l'aprenentatge musical és la relació entre música i memòria. Qualsevol de nosaltres pot aprendre cançons en qualsevol idioma desconegut i recordar-les durant anys sense cap mena d’esforç. I les taules de multiplicar... no era més fàcil quan les apreníem amb cantarella? No només això, pel que sembla, ara, els metges han descobert que la memòria musical és la última que es perd i els malalts d’Alzheimer, quan ja han perdut tots els records, els queda encara un últim lligam amb ells mateixos i el seu entorn: la música.
Potser sóc massa agosarat però diria que la música ens fa més intel·ligents. La intel·ligència és una cosa molt complexa i, a més, sembla que n’hi ha de molts tipus diferents. El diccionari diu que és la capacitat de comprendre el món de les relacions i prendre’n consciència per tal de resoldre situacions noves amb solucions noves. La informació la tenim emmagatzemada en àrees diferents del cervell; cada àrea s’especialitza en un aspecte determinat i el que distingeix les persones intel·ligents de les que no ho són tant és la capacitat de relacionar la informació de les diferents àrees amb eficiència. Això és el que fa fer la música quan cantem, toquem un instrument o ballem a la plaça, activem àrees del cervell que s’ocupen de coses molt diferents: coordinem la memòria amb els sentits -oïda, vista i tacte-; el control del temps i les proporcions -ritme-; la motricitat; l’afinació... les emocions... i tot, de manera instantània i simultània!
Jo sé per què em serveix a mi la música, i tinc la intuïció de per quines coses pot servir a l’altra gent. En primer lloc, ja sabem que la música té una dimensió social. Com a espectadors o com a intèrprets facilita la comunicació i el contacte entre persones: al voltant de la música he viatjat, he conegut gent, he fet amics, he ballat a la Festa Major... fins i tot he après geografia, idiomes, cultures... i segur que em deixo coses.
Pel que fa a l’aprenentatge, diria que la primera cosa que fa valuós l'aprenentatge musical és la relació entre música i memòria. Qualsevol de nosaltres pot aprendre cançons en qualsevol idioma desconegut i recordar-les durant anys sense cap mena d’esforç. I les taules de multiplicar... no era més fàcil quan les apreníem amb cantarella? No només això, pel que sembla, ara, els metges han descobert que la memòria musical és la última que es perd i els malalts d’Alzheimer, quan ja han perdut tots els records, els queda encara un últim lligam amb ells mateixos i el seu entorn: la música.
Potser sóc massa agosarat però diria que la música ens fa més intel·ligents. La intel·ligència és una cosa molt complexa i, a més, sembla que n’hi ha de molts tipus diferents. El diccionari diu que és la capacitat de comprendre el món de les relacions i prendre’n consciència per tal de resoldre situacions noves amb solucions noves. La informació la tenim emmagatzemada en àrees diferents del cervell; cada àrea s’especialitza en un aspecte determinat i el que distingeix les persones intel·ligents de les que no ho són tant és la capacitat de relacionar la informació de les diferents àrees amb eficiència. Això és el que fa fer la música quan cantem, toquem un instrument o ballem a la plaça, activem àrees del cervell que s’ocupen de coses molt diferents: coordinem la memòria amb els sentits -oïda, vista i tacte-; el control del temps i les proporcions -ritme-; la motricitat; l’afinació... les emocions... i tot, de manera instantània i simultània!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada